lav-karbo/ paleo/ pegan/ uten egg/ uten gluten/ uten korn/ uten melk/ uten soya/ uten sukker/ kunstige søtstoffer/ vanlig

Høstlig salat

En enkel høstlig salat, som byr på god smak og mange nyttige næringsstoffer: valnøtter inneholder ikke bare viktige Omega-3 fettsyrer men også en god del kobber og mangan (viktig for skjellet og bindevev).

  • 1 håndfull valnøtter
  • 10 blader spekeskinke, skjært i strimmler (kan erstattes med 1 stekt portobello sopp for en vegan versjon)
  • 1 lite eple, skjært i biter
  • grønn salat
  • 1 håndfull druer, skjært i to
  • 1 håndfull stekt gresskar
  • salt
  • olivenolje
  • sitronsaft

Om høsten steker jeg ofte en hel gresskar om gangen og oppbevarer i kjøleskapet for salater og tilbehør: skjær gresskaren i biter, dryss med salt og olivenolje og stek ved 210 grader til kantene begynner å bli litt brune; da får du den gode karamell-smaken.
Vask salaten og stek valnøttene på middels varme uten olje.
Ha alle ingrediensene i en skål, smak til med salt, olivenolje og sitronsaft og bland.

 

Tipp: Fungerer bra som lunsj for neste dagen; bare holdt den grønne salaten og dressingen skilt til rett før serveringen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply