pegan/ uten egg/ uten gluten/ uten melk/ uten nøtter/ uten soya/ uten sukker/ kunstige søtstoffer/ vegan/ vegetarisk

Quinotto med sjampignon, erter og persille

Qinotto er er fantastisk sunt alternativ til vanlig risotto, som er laget på hvit ris. Den var deltakerens favoritt ved siste matkurs om gluten- og melkefri matlaging.
(Jeg bruker ordet kopp istedenfor det engelske cup, som er da 250ml eller et vanlig drikkeglass)

  • 1 kopp quinoa, bløtlag over natt og skylt av
  • ¾ liter økologisk eller hjemmelaget buljong
  • 1 stor gul løk, hakket
  • salt
  • pepper
  • olivenolje
  • saft av en sitron eller litt hvitvin
  • 1 pakke sjampignon, skjært i tynne skiver
  • 1 pakke frosne erter, skylt av
  • fersk persille, hakket

Kok opp quinoaen med ca. 2 kopp buljong. Det ta ca. 13 min; du ser at den er ferdig når det åpner seg en liten ring rundt kornet.

Fres løken i litt olivenolje til den begynner å bli gjennomsiktig; han skal ikke ta farge. Sett til champignon og fres til den begynner å ta farge. Sett til ertene og rør i noen minutter før du dekker bunnen av pannen til med buljong og la småkoke i fem minutter til før du tilsetter quinoaen. Smak til med salt, pepper, halvparten av hakket persille og sitronsaft og la det hvile i 5 fem minutter før du serverer quinottoen pyntet med fersk hakket persille.

Hvis du tåler melk, kan du pynte med litt parmesanost.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

three × 3 =