lav-karbo/ paleo/ pegan/ raw/ uten egg/ uten gluten/ uten korn/ uten melk/ uten nøtter/ uten soya/ uten sukker/ kunstige søtstoffer/ vegan/ vegetarisk

Mormors sauerkraut

Fermentert mat inneholder milliarder av forskjellige melkesyrebakterier, som er bra for magen. Store deler av immunforsvaret vårt ligger i tarmsystemet og fermentert mat får mer og mer ros for sine positive effekter på mage/tarmsystemet.

  • 1 hodekål
  • 2-3 spiseskje havsalt (alle har forskellige behov for salt)
  • 1 spiseskje karve
  • 1 spiseskje enebær

Ta vekk noen av de ytterste fine bladene og kutt opp resten av hodekålen i tynne strimmler. Ha de i en skål sammen med saltet og masser i ca 10 minutter til saften kommer ut av hodekålen. Det skal være mye veske, ellers trenger du litt mer salt og tid. Tilsett enebær og karve og bland alt sammen.
Fyll sauerkraut opp til 2/3 i rene syltetøy glass eller Norgesglass sammen med vesken og dekk til med en av bladene. Trykk godt ned i vesken, sånn at alt er under flere centimeter vann. Dekk til med et stykke kjøkkenrull eller en klut og ha en gummistrikk rundt.
De første dagene er det lurt å trykke alt ned i vesken igjen flere ganger; da unngår man at det myggler.
Glasset kan fint stå på kjøkkenbenken; etter ca tre uker er din sauerkraut ferdig. Ta på lokket og oppbevar i kjøleskapet i flere måneder.
Hvis du ikke er vant til fermentert mat, begynn med små mengder; kroppen må få lov til å venne seg til det.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

5 × 5 =