lavFODMAP/ pegan/ uten egg/ uten gluten/ uten melk/ uten nøtter/ uten soya/ uten sukker/ kunstige søtstoffer/ vegan/ vegetarisk

Curry-Quinoa-Burger

Quinoa er et kjempesunt pseudo-korn, som har fått mye oppmerksomhet i det siste. Det kommer fra Sør-Amerika og er kjent å booste utholdenhet og styrke.
Som alle korn, skal den helst bløtlegges i 6 timer, men over natt er best.
Kok den med en liten bit av et Nori-blad for ekstra næring.
Du trenger ikke egg i disse burgerne og du kan bruke ferske urter istedenfor curry for litt variasjon.

  • 1 kopp tørr quinoa, bløtlagt over natt, skylt og kokt med salt og litt mer enn to kopper vann
  • 4 gulrøtter, finrevet
  • eventuelt litt salt
  • 1 ss currypulver
  • 3 ss økologiak ekstra jomfru kokosolje

Kok quinoaen i ca. 5 min, sett lokk på og slå av kokeplaten. La den kjøle hele ned før du tilsetter revet gulrot, salt og curry. Rør til alt er godt blandet.
Fukt hendene og form fine burgere. Vær obs på at oljen er varmt nok; ellers fester de seg på bunnen av stekepannen. Stek til de har fått sprø skorpe på begge sider.
Serves gjerne med kinakål salat.

Quinoa-burgere er fantastisk til å fryse ned og varme opp igjen i stekeovn.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

5 × 2 =