paleo

Grønnkål frokost

Ut av alle grønnsakene har kanskje grønnkålen fått den meste oppmerksomheten når det gjelder helse… ok kanskje for unntak av avokado. Men fordelen med grønnkål er at den trives veldig i Norge og er derfor ikke bare sunn, menn også lokal og bærekraftig!
Grønnkål er en korsblomst grønnsak, akkurat som hodekål og brokkoli. Denne gruppen grønnsaker skulle alle helst spise litt mer av siden de inneholder mye folat, Vitmain C, E og K og mye fiber. I tillegg får du i deg mange phyto-næringsstoffer som demper bettennelsesnivået i kroppen. Med andre ord: det blir ikke bedre enn dette.
Dessuten: denne retten egner seg like bra for lunsj og middag 😉

  • 5- 6 stilker grønnkål, hakket
  • 1 rødløk, i strimler
  • 1 squash, i biter
  • saften av en halv sitron
  • havsalt
  • en dash Sriratcha hvis du liker det hot
  • olivenolje

Fres rødløken noen minutter i olivenolje før du tilsetter squash bitene. Når de begynner å ta farge, tilsett grønnkålen og rør til bladene begynner å falle sammen. Husk at du kan bare bruke bladene og beholde de litt hardere stilkene til en wok hvis du ikke liker for mye knask.
Smak til med salt, sitronsaft og Sriratcha.

Print Recipe
Serves: 1 Cooking Time: 15

Ingredients

  • 5- 6 stilker grønnkål, hakket
  • 1 rødløk, i strimler
  • 1 squash, i biter
  • saften av en halv sitron
  • havsalt
  • en dash Sriratcha hvis du liker det hot

Instructions

1

Fres rødløken noen minutter i olivenolje før du tilsetter squash bitene. Når de begynner å ta farge, tilsett grønnkålen og rør til bladene begynner å falle sammen. Husk at du kan bare bruke bladene og beholde de litt hardere stilkene til en wok hvis du ikke liker for mye knask.

2

Smak til med salt, sitronsaft og Sriratcha.

Notes

Funker ikke bare til frokost!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

11 + three =