lavFODMAP/ pegan/ uten egg/ uten gluten/ uten melk/ uten nøtter/ uten soya/ uten sukker/ kunstige søtstoffer/ vegan/ vegetarisk

Hirseballer

Hele familien elsker disse superenkle, vegane hirseballene: sprø ute, myk inne.
Hirse er en veldig næringsrik, glutenfri kornsorte, som også egner seg bra til baking, pannekaker og vaffler. Den har en mild smak og var mye brukt til babyens første grøt før i tiden.

  • 1 krus tørr hirse, bløtlagt i minst 6 timer, godt skylt av
  • 1 ts salt
  • ekstra jomfru olivenolje

Kok opp hirsen i 2 1/2 krus med vann og salt (eller hjemmelaget grønnsaksbuljong) og la det småkoke i ca 5 minutter før du ta lokket på og skru ned varmen. La den står der til alt har kommet ned til romtemperatur; jeg bløtlegger som oftest hirsen over natt og kokder den om morgenen; da er det klar for steking på ettermiddagen.
Fukt hendene dine, ta opp 1 ss med kokt hirse, press først lett sammen og så form en rund ball. Stek i olivenolje på middels varme til det blir sprø utenpå. Serveres gjerne til salat, stekte grønnsaker eller i pita brød med tilbehør.

Tipp: du kan bruke samme massen for å lage deilige vegan-burgere 😉

Lav FODMAP: i moderate mengder: 2-3 skal gå fint for de fleste.

PS: Har du prøvd mine chili-falafel for mer vegan-variasjon?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

fourteen + 8 =