pegan

Pegan – måten jeg spiser

I det siste er det mange som spør meg hva jeg spiser og pegan er kanskje det svaret som treffer mest. Når man sliter en del med helsen prøver man mye forskjellig og dette er definitivt den beste og mest bærekraftige måten for meg å leve sunt på.
Men hva går den pegane livstilen ut på?
Pegan er en hybrid av paleo og vegan, som først ble oppfunnet av Dr. Mark Hyman, som var en av mine foredragende i min helsecoach utdanning. Han er en av verdens mest kjente funksjonell-medisinske leger og imponerer med denne tilgjengelige, bærekraftige og logiske livsstilen.
Så hvordan spiser man pegan?

  • Lav glykemisk index
    Fokuset er mest på protein og fett, både fra planter og dyr
  • Spis stortsett grønnsaker
    Grønnsaker skal alltid utgjør hoveddelen på tallerken, og da mest mulig grønnsaker som vokser under jorden.
    Frukt er tillat, men ta helst smarte valg med lite sukker som bær, epler, sitrus frukt, paerer, plummer, melon og aprikoser.
  • Nøtter og frø
    Inneholder mye protein, fett og viktige næringsstoffer og metter godt (bløtlegg helst!)
  • Gode fettkilder
    Som ekstra jomfru olineolje, oliven, avokado, nøtter, frø, nøtteoljer, men også fett fra økologiske dyr fra beite.
    Unngå det meste av andre planteoljer som solsikke, soya, raps eller mais, da disse kan fremme betennelser i kroppen.
  • Unngå melk og meieriprodukter
    På pegan holder man seg unna det; tema melk er en evig krangel. Hvis du MÅ ha noe, velg helst råmelkproduker av geit og sau.
  • Unngå glutenholdige kornsorter og mel
    Bruk helst næringsrike glutenfrie kornsorter som qinoa og svart ris.
    Her er det viktig å ikke overdrive med mengder, så 100ml ( 1/2 glass) er mer enn nok
    Andre kornsorter du kan bruke med måte er bokhvete, amaranth og hirse.
    Best å ikke bruke mel; hvis du skal bake anbefalles det nøttemel.
  • Bruk belgfrukter med måte
    Her er det bedre å velge linser over store, stivelse-holdige bønner. igjen 100ml holder.
  • Økologisk kjøtt fra dyr som går på beite, lokalt og i små mengder
    Litt kjøtt er lov innimellom men det skal aldri spille hovedrollen på tallerken!
    Tenk kvalitet før kvantitet!
  • Fisk
    Velg helst fett fisk som sardiner og villaks og bruk med måte.
  • Alger
    Inneholder viktige Omgega-3 fettsyrer som er lett tilgjengelig for kroppen. I tillegg er de stappfulle av kalsium, sink og selen, som er essensielle når man unngår melk og fisk.
    Jeg har oppdaget Teksloseafood her ute på Sotra og er helt begeistret for deres tilbud så sjekk nettsiden deres for ren matglede.
  • Egg
    Er en næringsrik kilde av både fett og protein.
  • Sukker og søtstoffer
    Skal i alle former brukes sjeldent. Bruk helst naturlig sukker i form av tørket frukt, honning eller lønnesirup.
    Vanlig sukker i alle former skal unngås.
    Søtningsstoffer er ikke tillat. Bare Stevia. Jeg lever med et lite unntak her og bruker litt bjørkesøt av og til, da min kropp tåler det best av alt.
  • Spis rene matvarer
    Unngå, sprøytemiddler, tillsettningsstoffer, varger, E-stoffer, smaksforsterkere og dyr med antibiotika-bruk!

 

Jeg håper dette gir deg et oversiktlig innblikk i pegan livsstil. Hvis du trenger litt inspirasjon, støtte og selskap bli gjerne med i min gratis coaching-gruppe på facebook men husk å melde deg på mitt nyhetsbrev først – det er obligatorisk!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

seven + 16 =