lav-karbo/ lavFODMAP/ paleo/ pegan/ raw/ Specific Carbohydrate diet/ uten egg/ uten gluten/ uten korn/ uten melk/ uten soya/ uten sukker/ kunstige søtstoffer/ vegan/ vegetarisk

Hjemmelaget mandelmelk

Å lage mandelmelk selv er et kjempesunn og enkel ting å gjøre. Melken holder seg fint noen dager i kjøleskapet og kan brukes som vanlig kumelk. Hvis du trenger fløte, ta du bare halvparten av vannet.
Det er best å bruke en ordentlig blender, men bruk hva du ha. En kjøkkenmaskin går og fint. Hvis redskapet du jobber med har ikke så mye volumet, del bare mengden i to eller fire.

  • 200g mandler, bløtlagt i minst 6 timer, men helst i 1-2 døgn, hvor du bytter ut vannet to ganger for dagen (spesielt hvis du ikke har en sterk blender), og skylt av
  • 1l vann
  • 1-2 ss lønnesirup
  • en klype havsalt
  • vaniljestang eller en klype kanel (optional)

Hakk mandlene i blenderen. Tilsett halvparten av vannet og kjør i noen minutter. Hell alt ut i en tynn sil og rør til all melken har rent gjennom. Ta mandelbitene i blenderen en gang til og tilsett resten av vannet. Gjenta hele prosessen.
Smak til med lønnesirup, salt og krydder.

OBS: Du kan bruke mandel pulpen i grøt, smoothie eller bakverk!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

twenty + ten =